Camperkriebels........Naar Schotland........

Op weg naar de Highlands.

15 juni 2009 Edinburgh - Crail

We zetten de camper op de parkeerplaats voor de camping en nemen de bus naar het centrum. We maken de stadswandeling uit de ANWBgids Schotland-Navigator, die door vooral door de 'new town'gaat (=1800-1900), door de Botanic Garden en tenslotte Colton Hill opklimt: een schitterend uitzicht over de stad! In de bus terug begint het even heel hard te plenzen. We rijden via de indrukwekkende brug over de Firth of Forth richting de kust boven Edinburgh. We passeren kleine pittoreske vissersplaatsjes o.a. Leven, Ellie, Pitteween en Crail. We zoeken bij de laatste een parkeerplek voor de nacht. We komen uit bij het kerkhof achter de kerk; alleen daar mogen we vrij parkeren. Een heel rustig plekje!

16 juni 2009 Crail - St Andrews - Dundee - Albroath - Montrose

Pas na half negen wakker! Wat een stilte hier! De zon schijnt volop. Ons eerste doel vandaag is St Andrews, de beroemdste golfstad van Schotland en de stad waar Prins William studeerde. Ook hier weer een leuke rondwandeling uit de ANWBgids langs vernielde kerken, oude burchtruïnes, golfterreinen en het strand. We doen flink inkopen bij de Tesco (soort Aldi) en kopen een originele St-Andrews golfbal als souvenir. Dan door naar Dundee waar we ons weblog updaten en even een oud schip van de zeevaarder Scott bekijken in de haven. We houden de kustweg aan, maken een wandeling over de kliffen van Albroath waar we veel meeuwen en bloemen zien, maar geen papegaaiduikers waar we eigenlijk op gehoopt hadden. Verderop misschien. We vinden een mooi overnachtingsplekje in Montrose, in de duinen vlak aan zee, met zicht op de vuurtoren. De golven bulderen onder ons. Hier kunnen we nog lang naar kijken want ondertussen is het om kwart over 11 nog niet donker.

17 juni 2009 Montrose - Stonehaven - Aberdeen - Rosehaerty

Vandaag was een natte dag! We beginnen in Stonehaven aan een mooie rondwandeling, er liggen 2 caches op deze route. Eerst gaat het langs het strand, en de haven (hier vinden we onze eerste cache, verstopt in de oude muur), dan omhoog naar de kliffen. Daar boven met schitterend uitzicht over het stadje en de haven zou (volgens de coördinaten en een hint)bij een paar ijzeren bankjes de tweede cache moeten liggen. We graven in de stromende regen eronder in de modder, maar vinden niks. Ondertussen zijn we al drijfnat. We lopen nog een minuut of tien de route verder, maar besluiten dan toch om terug te gaan naar het marktplein waar de camper staat. Het blijft de hele dag verder regenen, de lucht laat geen stukje blauw zien. We rijden via Aberdeen de route langs de kust verder noordwaarts en komen tenslotte via Peterhead en Fraserburgh in Rosehearty uit waar we Zippy aan de waterkant parkeren bij een picknickplek om daar te eten en te slapen. Lekker wijntje, Schots biertje en we zitten droog. Morgen zien we wel weer.

18 juni 2009. Van Rosehearty de noordkust langs naar Inverness.

We zijn iets langer dan een week onderweg maar het lijkt al veel langer. We zijn bijna in de Schotse Hooglanden. De kust waar we vandaag langs rijden is zeer afwisselend. Het gaat hoog over de kliffen of laag langs het strand. We doen schitterende haventjes aan: Het afgelegen Gardenstown bijv. bereiken we na een zeer steile afdaling. Portsoy heeft een klein natuurstenen haventje uit 1698. In Buckie liggen grote zeilschepen aan de kade en Lossimouth heeft een prachtige zandbaai met uitgestrekte duinen, alleen bereikbaar via een lange houten voetbrug. In Burghead zien we bij een uitzichtpunt de overkant van Schotland, de kustlijn boven Inverness. We kunnen ons maar net staande houden zo hard waait het daar.

We bekijken Culloden Moor, ( een veengebied op een winderige hoogte, 8 km ten oosten van Inverness) waar in1746 de Highlanders door de Engelse artillerie in de pan werden gehakt en deze nederlaag betekende meteen het einde van het Schotse clansysteem.

Tegen het einde van de middag rijden we in Inverness Bught caravanpark op. We moeten batterijen en de laptop opladen en afval lozen. De camping wemelt van de Nederlandse campers; er is een bijeen komst van een camperclub. Die komen hier elk jaar vertelt de man die ons onze plaats wijst. We zetten de stoeltjes buiten en genieten van de zon. Morgen op zoek naar een internetpunt en Inverness bekijken.

MimiTini

Als ik het verhaal lees dan zijn jullie aardig
fanatiek bezig,en zoeken rustige campings op
waar veel mensen liggen,hebben wij ook een paar keer
gedaan lekker rustig he!!
veel liefs en een goede reis

Marika

De Schotland koorts kriebelt alweer aardig als ik al dat moois zie. Zo te zien is dit ook een schitterende hoek die jullie nu bezocht hebben.

May the road rise up

upon your face.

May the rain fall soft
upon your field,

and*until*we*meet*again.

May God hold you in the palm of his hand

Veel plezier samen